background

09 December 2017

PROSES PENGAMBILAN ANAK ANGKAT

Assalamualaikum

Beberapa bulan ni agak sibuk dengan proseur yang perlu di lalui untuk proses pengambilan anak angkat.Kat bawah ni aku senaraikan prosedur apa yang aku lalui sepanjang proses:

8 AUGUST 2017
PENGHANTARAN BORANG PERMOHONAN .Bayaran pendaftaran RM50

Hanya hantar melalui email sahaja
25 AUGUST 2017
TEMUDUGA BERSAMA ORPHANCARE

Penemuduga dua orang sahaja dan bertanya kan mengenai hal peribadi
4 OCT 2017
LAWATAN ORPHAN CARE KE RUMAH
28 OCT 2017
PARENTS TRAINING 

Dilakukan di area subang jaya (bergantung pada pihak penganjur) dan bayaran RM150 termasuk breakfast dan lunch yang sangat sedap.
Training 10 jam dari 9am-6pm
Semua trainer dari pusat orphancare
Ilmu yang bermanfaat
17 NOV
INTERVIEW JKM DENGAN PUAN NURLINA

Pada masa interview ni ,Puan Nurlina ada beritahu yang dia ada handle 1 kes mengenai seorang ibu yang tak mahu anaknya(belum berkahwin) dan masih belum scan.Jika ada apa-apa berita akan diberitahu kelak.Tak nak aku berharap.Kadang-kadang ibu tersebut selepas kelahiran dia tak nak bagi anak dia.

Interview ni cuma tanya berkenaan peribadi jugak.Mengenali Ibu Bapa angkat sebelum berlaku pengangkatan.
 28 NOV
Dapat panggilan dari orphan care mengenai seorang bayi lelaki yang dilahirkan pada awal nov dan tidak cukup bulan.Diwadkan di sg petani dan pada tarikh ini,bayi tersebut sihat dan boleh discharge dari wad.Aku menolak sebab husband aku outstation.Pihak court sg petani menyuruh kami ibu bapa angkat untuk datang pada hari khamis (iaitu 2 hari selepas tarikh ini) dan husband tidak dapat hadir disebabkan outstation.Jadi terpaksa bagi pada pasangan lain terlebih dahulu.


30 NOV  (khamis)     .

Pihak Orphan care telefon semula menyatakan ibu bapa angkat yang  sebelum ni pun terpaksa menolak disebabkan suaminya yang sakit yang pada mulanya setuju dan pasangan tersebut dah beli barang baby pada hari rabu,tapi dah bukan rezeki mereka.Jadi aku berbincang dengan husband.Dan husband setuju untuk mengambil bayi tersebut di sg petani.So kena naik mahkamah pada khamis minggu depannya .

7 DEC (2pm)

Dah sampai di perkarangan mahkamah,tiba-tiba dapat 1 panggilan dari Peg Orphan Care menyatakan baby tersebut tidak di discajkan oleh peg JKM kerana baby tersebut ada jangkitan paru-paru dan perlu di isolate.Waa...kecewa jugak time tu sebab datang dari jauh.Aku pun tanya la tak de cara lain ke untuk buat prosiding dulu ke,bawa baby ke KL dan buat rawatan kat sana ker..Dan dia cakap tak boleh..baby kena pantau..Dah tak ada rezeki...Kami terus balik ke KL dan sedit kecewa...Saya cuma bagitau pada pihak orphan care sekiranya baby tersebut sihat,minta diorang cari ibubapa angkat baru disebabkan jauh nak travel semula ke sg petani takut jadi lagi benda yang sama..Tapi semua nya ada hikmah..


8 comments:

  1. Boleh sy tahu email for baby hatch tu takk.. Tq..

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. As Salam..
    Kami suami isteri ingin mencari anak angkat perempuan yang berumur 1 tahun dan ke atas.. Lokasi Perak. Saguhati akan diberikan. Saya bekerja sebagai guru... Boleh terus wass app saya, 01152841565.

    ReplyDelete
  4. Kami suami isteri ingin mencari anak angkat perempun yang Baru lahir lokasi saya bangan Datok perak. Saya seorang suri rumah .sumai saya Kerja sebagai polis bantuan encik puan bolah was app saya 01126962382. Nama sy tamilarasi subrah

    ReplyDelete
  5. Anda tahu macam mana nak bagi harta kepada anak angkat? Baca ini:
    https://rahamanrasid.com/2019/11/28/pemberian-harta-anak-angkat-ibu-bapa/

    ReplyDelete
  6. Salam...saya Dr shah Alam...13 thn kwin,mncari baby xkisah taraf n jantina...WhatsApp 0198234285

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum semua 😊

    Saya ingin mencari aa untuk kenalan:

    *Warganegara
    *X kisah taraf or jantina
    *X kisah area mana tapi lebih prefer area Johor/Selangor/Pahang
    *Prefer bm yang dh nk dekat due
    *Syarat² boleh bincang
    *Jika ada boleh whatsapp saya 0108718330

    ReplyDelete